Drie speerpunten

Informeren, sensibiliseren en responsabiliseren. Met die drie speerpunten wil Weyts werken aan nog meer dierenwelzijn in Vlaanderen. Daarom is het belangrijk dat kinderen en jongeren beseffen welke verantwoordelijkheden ze hebben ten opzichte van de dieren in hun leven. Zij zijn uiteindelijk de dierenvrienden van morgen. Leerkrachten kunnen in de klas veel nuttige dingen doen rond dat thema: van het leren respectvol omgaan met dieren en het verzorgen van huisdieren, tot het bespreken van het verschil tussen kopen en adopteren, en het nadenken over ethische dilemma’s rond dierenwelzijn.

Activiteiten voor alle leeftijden

Minister Ben Weyts wil kinderen van jongs af aan laten kennismaken met het thema dierenwelzijn. Leerkrachten uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs kunnen intekenen op een begeleidingstraject door de gespecialiseerde organisatie Djapo.  Dankzij hun lessenpakket ‘Oog in oog’ krijgen leerkrachten nog meer handvaten om het thema dierenwelzijn vast te pakken. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld een dierenasiel bezoeken om te leren over adoptie en impulsaankopen. Of na een bezoek aan de dierenarts een bewustmakingscampagne maken over stress bij dieren. Voor kleuters zijn er een ‘knorquiz’ en educatieve filmpjes over kippen en varkens in hun natuurlijke omgeving. Alle activiteiten zijn aangepast aan het niveau van de leerlingen. 

Ook iets voor jouw school?

Scholen kunnen zich via de website www.dierenwelzijnindeklas.be aanmelden voor ondersteuning, waarna een begeleider met de leerkracht en leerlingen aan de slag gaat rond dierenwelzijn, gezelschapsdieren, landbouwdieren, exotische dieren en proefdieren. Ongeveer 3.000 leerkrachten maakten al gebruik van het lesmateriaal en dankzij het begeleidingstraject van Djapo kunnen dat er nog meer worden. “We willen leerlingen aanmoedigen om eens door de ogen van een hond, een kat of een leeuw te kijken”, zegt Weyts. “Met dit lessenpakket en de ondersteuning voor scholen willen we kinderen kritisch laten nadenken over hoe zij en de gemeenschap omgaan met dieren.” 

Onderwerpen