Al bijna 20 jaar zijn er alarmsignalen over onze onderwijskwaliteit. Pas de laatste jaren wordt dit probleem erkend, duidelijk benoemd én aangepakt, met initiatieven tegen het lerarentekort, de creatie van een Kwaliteitsalliantie om handboeken en andere leermiddelen te bekijken, kwam er een duidelijke focus op Nederlands en werd er een akkoord gesloten over ambitieuze minimumdoelen die de focus leggen op Nederlands, andere talen en wiskunde-wetenschappen.
Stellingenoorlog overstijgen
Toch vervalt het debat nog te vaak in een stellingenoorlog. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts wou deze overstijgen en gaf een onafhankelijke Commissie Beter Onderwijs de opdracht om adviezen te formuleren. 15 leerkrachten en academici onder leiding van Philip Brinckman kwamen eind 2021 met 58 insteken voor het beleid.
Dat werk verdwijnt niet in een schuif. Het onderwijsveld gaat nu prioritair aan de slag met 13 aanbevelingen van de Commissie Beter Onderwijs, die men in de komende jaren wil realiseren om de onderwijskwaliteit op te krikken.
Leer.
Eén van de aanbevelingen is de oprichting van een onafhankelijk kenniscentrum, dat wetenschappelijke inzichten vertaalt naar de concrete, praktische ondersteuning in de klassituatie. Ben Weyts geeft nu concreet gevolg aan deze belangrijke aanbeveling met de oprichting van het onafhankelijke ‘Leerpunt’ (Leer.) onder leiding van pedagoog Pedro De Bruyckere, dat operationeel moet worden in 2023. Leer. gaat op een laagdrempelige manier waardevolle inzichten uit de wetenschap overbrengen naar het klaslokaal. Concreet gaat Leer. bijvoorbeeld academische kennis bundelen en samenvatten, toegankelijk herformuleren en illustreren met duidelijke voorbeelden in handige handleidingen.
Zin en onzin van huiswerk
Zo kan er meer duidelijkheid komen in eeuwige discussies zoals de zin en onzin van huiswerk, de voor- en nadelen van zittenblijven, het potentieel van hybride onderwijs, de beste manier om gedragsproblemen op te lossen of de meest succesvolle methode om wiskunde of taal bij te brengen.
Leerkrachten zijn onderwijsprofessionals
“We moeten onze leerkrachten behandelen als de onderwijsprofessionals die ze zijn”, zegt Ben Weyts. “En dat betekent ook dat we hen toegang moeten geven tot de meest recente wetenschappelijke inzichten. Op deze manier geven we alle lerarenteams een onderbouwde kennisbasis waar ze hun dagelijkse praktijken zelf vorm mee kunnen geven.”