Met de oproep Taalstimulerende activiteiten Nederlands wordt een toegankelijk en kwaliteitsvol aanbod gestimuleerd van taalstimulerende activiteiten voor kinderen en jongeren tijdens schoolvakanties of in de buitenschoolse opvang. “Onder deskundige begeleiding kunnen kinderen met een taalachterstand Nederlands in een taalrijke en stimulerende omgeving met onze taal aan de slag gaan. Denk bijvoorbeeld aan buitenschoolse kinderopvang met specifieke aandacht voor taalstimulering”, zegt Weyts.
Sleutel tot kennis
Kinderen uit gezinnen met een lagere sociaaleconomische status of van wie de thuistaal niet het Nederlands is, lopen een verhoogd risico op een problematische onderwijsloopbaan. Dit taalstimulerend aanbod biedt hen extra kansen op een sterkere en meer structurele taalontwikkeling Nederlands. “Nederlands is de sleutel tot alle andere kennis en is dus essentieel om te verhinderen dat kinderen of jongeren leerachterstand oplopen”, meent Weyts.
Alle kinderen bereiken
Lokale besturen kunnen in samenwerking met onderwijspartners of partners uit de vrijetijdssector taalstimulerende projecten organiseren. “Nu het ernaar uitziet dat we deze zomer met z’n allen meer dan ooit onze vakantie in Vlaanderen zullen beleven, is een bijkomend aanbod aan taalstimulerende activiteiten welgekomen. Kinderen die we tijdens de zomer traditioneel moeilijker bereiken, en die op 1 september vaak met een achterstand weer op de schoolbanken belanden, hopen we zeker deze zomer te bereiken.”
Leesbevordering op school
Daarnaast lanceert Weyts ook de projectoproep Leesbevordering op school. Daarmee wil hij leesactiviteiten stimuleren. Lezen is essentieel voor taalontwikkeling en tekstbegrip, weet Weyts: “De laatste PIRLS- en PISA resultaten tonen aan dat een versterkte aandacht voor lezen op school en begrijpend lezen op brede schaal absoluut nodig is.”
Projecten voor beide oproepen kunnen tot uiterlijk 5 juni 2020 ingediend worden en lopen twee jaar.