Belgische uitzondering
Tot voor enkele weken was België een uitzondering in Europa: op rijbanen met twee keer twee rijstroken mochten vrachtwagens niet inhalen tenzij anders stond aangegeven. In de rest van Europa is de logica andersom: inhalen mag, tenzij er verbodsborden staan. De Belgische uitzonderingssituatie leidde tot verwarring, vooral bij buitenlandse bestuurders. In de praktijk werd het Belgische verbod nauwelijks nageleefd, ook al omdat er niet veel controles waren.
Europese inhaallogica
De federale regering heeft het algemene inhaalverbod nu geschrapt en volgt voortaan de Europese logica. Bij regenweer geldt nog een algemeen inhaalverbod. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil echter niet dat vrachtwagens bij droog weer zomaar overal mogen inhalen. Op basis van onderzoek voert de minister een inhaalverbod in op zeventig procent van alle 2x2-rijbanen. Op bijna de helft geldt overdag een inhaalverbod voor vrachtwagens. Op ongeveer een kwart geldt een inhaalverbod tijdens de ochtend- én de avondspits. Net zoals in de rest van Europa zal een verkeersbord langs de weg aangeven waar het inhaalverbod van kracht is.
Kordate controle
“Dankzij het verdwijnen van de uitzonderingspositie is er nu duidelijkheid voor de truckers”, zegt minister Weyts. “Dat betekent ook dat de vrachtwagenchauffeurs geen enkel excuus meer hebben om een inhaalverbod te negeren. Er komt eindelijk controle op dit vernieuwde inhaalverbod”. Het inhaalverbod zal gehandhaafd worden met vaste en mobiele camera’s. Op 38 locaties in Vlaanderen zullen vaste ANPR-camera’s in staat zijn om inhalende vrachtwagens te flitsen. Daarbovenop zal vanaf dit jaar minstens één mobiele camera in elke Vlaamse provincie op veranderende locaties inhalende vrachtwagens betrappen.