Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Begroting en Financiën, Vlaamse Rand, Onroerend Erfgoed en Dierenwelzijn
Kruimelpad
Draaiboeken voor vlotte organisatie van volgend schooljaar
Het Vlaams onderwijsveld en Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts hebben de laatste praktische richtlijnen voor de organisatie van volgend schooljaar uitgewerkt. Er zijn nu uitgebreide draaiboeken klaar voor de verschillende mogelijke pandemieniveaus. Het recht op leren voor alle leerlingen staat telkens voorop, ook als het coronavirus terug opflakkert. “We geven scholen nu vooraf volledige duidelijkheid over de verschillende scenario’s die zich volgend schooljaar kunnen voordoen”, zegt Weyts. “Zo kunnen we de schoolteams verwarring, improvisatie en stress besparen. Alle scholen kunnen open voor alle leerlingen, maar we blijven waken over de veiligheid”.
Het coronavirus zal volgend schooljaar nog steeds een realiteit zijn. Het Vlaams Onderwijs bereidt zich daarom nu al voor op verschillende mogelijke pandemieniveaus: zo goed als onbestaand risico (niveau Groen), laag risico (niveau Geel), matig risico (niveau Oranje) en hoog risico (niveau Rood). De grote lijnen lagen al eerder vast, maar de details moesten nog verder uitgewerkt worden.
Er zijn nu in totaal 12 draaiboeken uitgewerkt met (een relatief beperkt aantal) verplichtingen en (een groter aantal) adviezen voor de veilige organisatie van volgend schooljaar. Zowel voor het basisonderwijs als voor het secundair onderwijs zijn er aparte draaiboeken opgemaakt voor het gele, het oranje en het rode pandemieniveau. Deze 6 draaiboeken bevatten elk bijkomende adviezen voor het buitengewoon onderwijs, voor internaten en voor het onderwijs aan zieke kinderen. Omwille van de specificiteit van het deeltijds kunstonderwijs en het volwassenonderwijs zijn er voor het DKO en het VWO ook nog eens telkens 3 aparte draaiboeken opgemaakt.
“We hebben met alle onderwijspartners een akkoord over deze draaiboeken”, zegt Weyts. “Schoolteams kunnen nu met een gerust hart genieten van een welverdiende vakantie”.
De belangrijkste uitgangspunten zijn in elk pandemieniveau en in elk onderwijsniveau hetzelfde. Scholen herstarten als dat kan op een voldoende veilige en haalbare manier. Er wordt overal een lokale risicoanalyse uitgevoerd. Zieke leerlingen en zieke personeelsleden blijven thuis. Leerlingen en leerkrachten die behoren tot een risicogroep kunnen op gezag van een dokter thuis blijven en overstappen op afstandsonderwijs. Er is ook afgesproken wat er moet gebeuren als een kind of een leerkracht positief test. Bij een lokale uitbraak van het virus wordt samen met de CLB-arts in kaart gebracht wie er allemaal contact had met de zieke. Indien nodig gaan klasgroepen in quarantaine met afstandsonderwijs.
Zonder nieuwe escalatie van het virus zullen de scholen in september starten in code geel. In de basisscholen dragen de volwassenen een mondmasker als ze contact hebben met andere volwassenen en als ze de gezonde afstand niet kunnen garanderen. Het blijft nodig om handen te wassen of te ontsmetten. De speeltijd kan op een gewone manier doorgaan. Het is geen vereiste om 4m² per leerling of per personeelslid te voorzien. In het secundair onderwijs dragen personeelsleden én leerlingen een mondmasker als de gezonde afstand niet gegarandeerd kan worden. Tijdens pauzemomenten in open lucht en tijdens sportactiviteiten mag het masker wel af. Het blijft nodig om handen te wassen of te ontsmetten. Ook in het secundair onderwijs verdwijnt de vereiste om 4m² per leerling of personeelslid te voorzien. Klassen zijn niet meer beperkt tot slechts 14 leerlingen. Extra-murosactiviteiten kunnen doorgaan.
In code oranje en code rood worden de adviezen stap voor stap strenger. Zo krijgen basisscholen in code oranje het advies om maaltijden te nuttigen per klas, desnoods met alternerende lunchpauzes. In code rood krijgen basisscholen dan weer het advies om klassen ook tijdens de speeltijd zoveel mogelijk gescheiden te houden, desnoods met alternerende speeltijden. In het secundair onderwijs is het vanaf code oranje aangeraden om de verschillende klassen zoveel mogelijk gescheiden te houden tijdens het nuttigen van de maaltijd én de speeltijd, desnoods met alternerende lunchpauzes en alternerende speeltijden. In code rood krijgt het secundair onderwijs de raad om alle extra-murosactiviteiten op te schorten.
Er zijn specifieke richtlijnen uitgewerkt voor het buitengewoon onderwijs. Ook voor deze leerlingen wil men het recht op leren maximaal garanderen. Zo zal ook het buitengewoon basisonderwijs ook in code rood volledig open blijven en zullen de bussen van De Lijn ook in code rood zo maximaal mogelijk blijven rijden voor leerlingenvervoer van het buitengewoon onderwijs.