Vicieuze cirkel doorbreken
Het is een bekende vicieuze cirkel: ouders vinden de verkeerssituatie in de buurt van de school te druk en kiezen er daarom voor om hun kinderen met de auto naar school te brengen, wat ervoor zorgt dat de verkeerssituatie in de buurt van de school druk blijft. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil die vicieuze cirkel doorbreken: “De omgeving van een schoolpoort moet zo veilig mogelijk zijn. Grote infrastructuurprojecten moeten lange procedures doorlopen, maar kleine ingrepen kunnen vaak veel sneller een concreet verschil maken voor kinderen en hun ouders”.
Euro voor een euro
Minister Weyts voorziet nu financiële steun voor lokale besturen die investeren in schoolomgevingen. Hij heeft 10 miljoen euro uitgetrokken uit het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds volgens het principe van één euro voor één euro: voor elke euro die een lokaal bestuur investeert in een schoolomgeving, legt Vlaanderen er één euro naast. Zo worden ingrepen ter waarde van 20 miljoen euro mogelijk. Het kan bijvoorbeeld gaan om het onmogelijk maken om nog te parkeren aan de schoolpoort of om het instellen van schoolstraten, die autovrij zijn bij het begin en het einde van de lesuren. Dat soort ingrepen kan normaal gezien gerealiseerd worden binnen een tijdsspanne van zes maanden, omdat er geen tijdrovende procedures voor nodig zijn.
Ja zeggen tegen veiligheid
De ondersteunende maatregel wordt van kracht met terugwerkende kracht, zodat alle investeringen in schoolomgevingen sinds 1 januari 2019 beroep kunnen doen op Vlaamse steun. Lokale besturen kunnen tot 10 dossiers uit hun gemeente indienen. “Dit aanbod maakt het voor de nieuwe lokale besturen makkelijker om ‘ja’ te zeggen tegen investeringen in een veilige schoolomgeving en tegelijk wordt het moeilijker om ‘nee’ te zeggen tegen gerichte ingrepen”, besluit Ben Weyts.