Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Begroting en Financiën, Vlaamse Rand, Onroerend Erfgoed en Dierenwelzijn
Kruimelpad
Extra middelen voor de CLB’s, het DKO en het VWO
De Vlaamse Regering voorziet € 14 miljoen extra middelen voor extra werkkrachten in de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB’s) en voor hygiëne- en veiligheidsmaatregelen in het deeltijds kunstonderwijs (DKO) en volwassenenonderwijs (VWO). Zo kunnen er meer contactonderzoekers aangeworven worden en kunnen alle veiligheidsmaatregelen overal aangehouden worden. “Er wordt hard gewerkt om onderwijs te blijven organiseren in zeer moeilijke omstandigheden”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We voorzien dan ook extra financiële steun, zodat de CLB’s of kunstacademies niet opdraaien voor de factuur”.
Als het coronavirus wild om zich heen slaat in de samenleving, dan worden ook leerkrachten en leerlingen besmet. Dat heeft grote gevolgen voor het volledige onderwijsveld. Zo moeten de CLB’s steeds meer contactonderzoeken uitvoeren. Alle onderwijsinstellingen kopen ook op grote schaal handzeep, handgel, mondmaskers, handschoenen, plexiglas, vloerstickers…
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts voorziet nu € 14 miljoen extra middelen voor extra ondersteuning. Er is ruim € 10 miljoen bestemd voor de Centra voor Leerlingenbegeleiding, zodat elk CLB gemiddeld 4 extra voltijdse krachten in dienst kan nemen. Er is ook budget inbegrepen voor de verbetering van het dataregistratiesysteem, zodat het contactonderzoek sneller en vlotter kan gaan. Deze extra middelen komen bovenop de € 1,3 miljoen die eerder al was vrijgemaakt voor de CLB’s. Daarnaast is er ook nog € 3,3 miljoen voor extra hygiëne- en veiligheidsmaatregelen in het deeltijds kunstonderwijs (DKO), het volwassenenonderwijs (VWO) en de Centra voor Basiseducatie (CBE). Het leerplichtonderwijs had hiervoor eerder al extra middelen gekregen.
Er worden nu voldoende middelen vrijgemaakt voor desnoods het volledige schooljaar 2020-2021. Corona zal immers nog even een realiteit blijven in onze samenleving en (dus) ook in het onderwijs. “Lesgevers, contactonderzoekers en de leerlingen en cursisten zelf: iedereen werkt keihard om onderwijs te blijven organiseren op een veilige manier”, zegt Weyts. “We investeren nu in extra helpende handen en extra beschermingsmateriaal”.