In een lijvig interview met de krant De Tijd laat minister Weyts zijn licht schijnen op de mobiliteit van de toekomst. "We vinden het doodnormaal dat we in Frankrijk en Zwitserland betalen voor het gebruik van de wegen. Waarom zouden we hetzelfde principe niet in Vlaanderen invoeren? Wij zijn het transitland bij uitstek." Met een kilometerheffing zullen ook buitenlandse gebruikers hun steentje moeten bijdragen.

Kilometerheffing

Vanaf 1 april 2016 komt er sowieso een kilometerheffing voor vrachtwagens, en dat schept voor minister Weyts de mogelijkheid om ook een eventuele kilometerheffing voor personenwagens op grote schaal te onderzoeken. "Dankzij de kilometerheffing voor vrachtwagens hebben we de infrastructuur om in heel Vlaanderen te peilen naar de impact van zo een kilometerheffing voor personenwagens. Die kans hadden we nog nooit eerder."

Een kilometerheffing voor personenwagens mag voor Weyts geen taboe zijn. "Vrachtwagens maken ongeveer drie tot vijf procent van ons verkeer uit. Als je echt wil sturen, heb je ook een kilometerheffing voor personenwagens nodig. Dan kan je tarieven bepalen in functie van plaats en tijd, bijvoorbeeld om rijden buiten de spits goedkoper te maken."

Als er ooit een kilometerheffing voor personenwagens komt, moet die voor Weyts budgetneutraal zijn. Geen nieuwe belasting dus, maar een vervanging voor bestaande belastingen. De verkeersbelasting zou dan bijvoorbeeld geschrapt moeten worden.