Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Begroting en Financiën, Vlaamse Rand, Onroerend Erfgoed en Dierenwelzijn
Kruimelpad
Ondersteuning en begeleiding voor schooldirecteurs
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert in meer ondersteuning en begeleiding voor schooldirecteurs. Experts en organisaties helpen directeurs omgaan met de nieuwe fenomenen waarmee schoolleiders geconfronteerd worden. Directeurs moeten immers niet alleen praktisch en administratief onderlegd zijn: ze moeten ook omgaan met pedagogische problemen, met toenemende diversiteit, kansarme leerlingen, … “Alle problemen binnen een school komen vroeg of laat op het bord van de directeur. Dat bleek tijdens de coronacrisis eens te meer”, zegt Weyts. “We gaan schooldirecteurs beter wapenen voor de uitdagingen die steeds vaker op hen afkomen”.
De directeur is binnen een school het aanspreekpunt voor alle mogelijke problemen. Tijdens de coronacrisis moesten schooldirecteurs bijvoorbeeld niet alleen maar bezig zijn met hygiëne- en veiligheidsmaatregelen, maar ook met leerachterstand, moeilijk te bereiken leerlingen of de beperkingen van afstandsonderwijs. Leerkrachten leggen pedagogische en didactische problemen vaak voor aan hun directeur. Dat geldt trouwens nog meer in scholen met veel kwetsbare leerlingen, want daar werken vaker minder ervaren leerkrachten. Veel directeurs geven zelf aan dat ze niet altijd voldoende voorbereid zijn om een oplossing te vinden voor elk nieuw probleem.
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert nu in meer ondersteuning en begeleiding voor schooldirecteurs. Experts en organisaties gaan directeurs helpen omgaan met nieuwe uitdagingen. Weyts maakt daarvoor € 3 miljoen vrij uit de relancemiddelen. Via een open oproep worden op experts en organisaties gezocht die gerichte trajecten kunnen aanbieden aan scholen en scholengemeenschappen. Zo zullen schoolleiders beter kunnen omgaan met de vele vragen van leerkrachten, zullen ze een beter personeelsbeleid kunnen voeren en worden ze beter opgewassen tegen fenomenen zoals diversiteit in de leerlingenpopulatie.
“Schooldirecteur is een veeleisende job met veel verantwoordelijkheid, waar geen echte opleiding voor bestaat. We grijpen de coronacrisis aan om te investeren in meer ondersteuning en begeleiding”, zegt Weyts. “Ik zie een rechtstreeks verband tussen de onderwijskwaliteit en de kwaliteit van de directeur: hoe sterker de directeur, hoe beter voor de hele school”.
De begeleidings- en ondersteuningsprojecten worden geselecteerd in de loop van de maand mei, zodat de eerste trajecten voor directeurs begin volgend schooljaar van start kunnen gaan.