De nieuwe, ambitieuze eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs zijn ontwikkeld door vertegenwoordigers van het onderwijsveld die in onafhankelijke ontwikkelcommissies hebben samengewerkt met deskundigen. De ontwikkeling van de nieuwe eindtermen was natuurlijk wel een theoretische oefening. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts wil garanderen dat de theorie van de nieuwe eindtermen ook even goed werkt in de realiteit van elk klaslokaal. Een onafhankelijke praktijkcommissie zal zich daarom in de loop van volgend schooljaar buigen over de invoering van de nieuwe eindtermen. Op grond van hun bevindingen kunnen de eindtermen nog bijgestuurd worden.
Diverse commissie voor zo breed mogelijk draagvlak
De Vlaamse Regering heeft nu akte genomen van de samenstelling en de planning van de praktijkcommissie. Eerder was al bekend dat de praktijkcommissie geleid zal worden door Kristien Druyts, pedagogisch directeur van het katholiek secundair onderwijs in Kapelle-op-den-Bos (KOBOS). Zij heeft de 23 andere leden van de praktijkcommissie zelf geselecteerd, met veel oog voor een zo breed mogelijk draagvlak. Dat wil concreet zeggen dat er mensen van alle verschillende domeinen, finaliteiten en onderwijsverstrekkers vertegenwoordigd zijn. Zo zijn er onder meer leden met een achtergrond in het technisch onderwijs, het kunstonderwijs en het duaal leren. Er wordt ook een vertegenwoordiger van de Vlaamse Scholierenkoepel opgenomen, om het perspectief van de leerlingen mee te geven. Om al deze diversiteit nog meer uit te dragen, zal Kristien Druyts (Katholiek Onderwijs Vlaanderen) het voorzitterschap van de praktijkcommissie delen met collega-directeur Isabelle Janssens (GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap).
Ben Weyts: “Lat hoger leggen, maar het moet haalbaar zijn”
De praktijkcommissie zal in maart 2022 een tussentijds verslag voorstellen aan de Vlaamse Regering en het Vlaams Parlement. In juni 2022 volgt er dan een eindrapport met conclusies over het eerste schooljaar met de nieuwe eindtermen voor de tweede graad. “We willen de lat hoger leggen, maar we willen ook dat het allemaal haalbaar blijft voor de leerkrachten. In alle scholen, in alle richtingen”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We nemen de bezorgdheden over de omvang, de gedetailleerdheid en de resterende ruimte voor een eigen pedagogisch project ernstig. De praktijkcommissie werkt volledig onafhankelijk, onder leiding van twee ervaren praktijkmensen.”