Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Begroting en Financiën, Vlaamse Rand, Onroerend Erfgoed en Dierenwelzijn
Kruimelpad
Nieuwe campagne pleit voor doordachte dierenaankoop
Vlaams Dierenminister Ben Weyts lanceert een campagne die mensen aanspoort om goed na te denken voor ze een dier in huis halen. De timing is niet toevallig, want dieren zijn nog altijd vaak een cadeau voor kerstmis of nieuwjaar. En niet alle kopers en schenkers zijn zich ten volle bewust van de verschillende verantwoordelijkheden die verbonden zijn aan een huisdier. Als een dier ondoordacht in huis gehaald wordt, wordt het vaak ook snel weer uit huis gezet en bijvoorbeeld in een asiel ondergebracht. “Bezint eer ge met dieren begint”, zegt Weyts. “Dieren kunnen een prachtig geschenk zijn, maar alleen als het een doordachte beslissing is. Een dier is geen zak chips die je voor feestavond uit het rek plukt”.
Er zijn nog altijd veel mensen die een huisdier als geschenk geven, bijvoorbeeld voor Kerstmis of nieuwjaar. De dieren krijgen heel vaak een fantastische thuis. Maar er zijn ook kopers en schenkers die vooraf niet voldoende stilstaan bij de vele verantwoordelijkheden die verbonden zijn aan een dier. Het kersversje baasje of de huisgenoten kunnen interesse in het dier verliezen, bijvoorbeeld als de nieuwe hond veel meer dan verwacht wil gaan wandelen, als de jonge konijntjes helemaal niet zo van knuffelen houden, als de leuke kitten het niet kan vinden met de oudere kat in huis of als het kersverse hangbuikvarkentje uitgroeit tot een echte kolos. Sommige dieren worden dan verwaarloosd, genegeerd, achtergelaten in een asiel of zelfs ergens in de vrije natuur.
Vlaams Dierenminister Ben Weyts lanceert nu een campagne die mensen aanspoort om goed na te denken voor ze een dier in huis halen. In de aanloop naar kerstmis en nieuwjaar overwegen op dit moment heel wat mensen om hun kinderen, familieleden of vrienden een dier cadeau te doen. Het is cruciaal om dan goed na te denken: hebben de nieuwe baasjes wel voldoende tijd om goed te zorgen voor het dier? Wat zullen de huisgenoten er van vinden? Kunnen alle kosten betaald worden? Wat als de schattige puppy uitgroeit tot een gigantische worstelaar? Als je doordacht te werk gaat, dan wordt het een feest voor mens én dier. Zoniet wordt het noch voor mens noch voor dier een pretje.
De campagne bestaat uit een verrassend spotje (gemaakt door filmmaker Kenneth Michiels), onverwachte beelden (door fotograaf Jimmy Kets) en heel wat info op de website huisdierinfo.be. “Zoveel dierenleed kan voorkomen worden als mensen vooraf de juiste vragen stelen”, zegt Weyts. “Waarom wil je een dier in huis? Ben je voorbereid op alles wat er bij hoort? Dieren zijn geen wegwerpproducten”.
Bekijk het campagnefilmpje via: https://www.youtube.com/watch?v=1xRLCjDm_ZI.