Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Begroting en Financiën, Vlaamse Rand, Onroerend Erfgoed en Dierenwelzijn
Kruimelpad
Proefprojecten moeten leesvaardigheid in heel Vlaanderen versterken
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts kent middelen toe aan 22 projecten ‘Lezen op school’ die volgend schooljaar de leesvaardigheid van zo’n 80.000 kinderen en jongeren versterken. Er worden onder meer boeken aangekocht, uitstappen georganiseerd naar de bib en voorleesactiviteiten opgezet. Wetenschappers volgen de verschillende projecten op de voet, om lessen te trekken voor heel Vlaanderen. De beste praktijken worden gebundeld worden in een inspiratiegids, die gebruikt kan worden in alle klassen. “De kwaliteit van ons onderwijs staat of valt met de kwaliteit van het lezen”, zegt Weyts. “Je hebt lezen ook nodig om vraagstukken op te lossen of om kaarten te lezen. Goed en graag lezen helpt onze leerlingen met alles”.
De leesvaardigheid van onze jongeren gaat achteruit. In het meest recente PISA-onderzoek vallen de Vlaamse leerlingen voor het eerst uit de top-15. Bijna 20% van de 15-jarigen haalt niet langer het basisniveau leesvaardigheid. Ook het meest recente PIRLS-onderzoek en de Onderwijsspiegel van 2020 bevestigen de negatieve tendens. Nochtans is goed en graag lezen cruciaal voor de algemene ontwikkeling van jongeren. Zonder goede leesvaardigheden kan er van echt kwalitatief onderwijs geen sprake zijn.
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert nu ruim € 2 miljoen in 22 projecten ‘Lezen op school’ die in de loop van volgend schooljaar (2021-2022) de leesvaardigheid van in totaal zo’n 80.000 kinderen en jongeren zullen versterken. Ongeveer € 250.000 komt uit het Vlaamse Randfonds: middelen waarmee Weyts specifiek inzet op leesbevorderingsprojecten in de Vlaamse Rand. “We bevorderen het lezen in héél Vlaanderen, maar de Vlaamse Rand kampt met extra uitdagingen”, zegt Weyts. “Denk bijvoorbeeld aan de vele anderstalige inwijkelingen”.
De leesprojecten zijn heel divers en worden in de meeste gevallen georganiseerd door samenwerkingsverbanden tussen scholen, lokale besturen en andere organisaties die ervaring hebben met leesbeleid. Zo koopt vzw ‘de Rand’ boekenpakketten en worden er in de Vlaamse Rand leesgroepjes georganiseerd die begeleid worden door vrijwilligers. Cultuurnetwerk Kempen organiseert onder meer bibbezoeken en ondersteunt de uitbouw van klasbibliotheken. In het Oost-Vlaamse Zele worden voorleessessies door (groot)ouders en auteurslezingen gehouden.
Weyts investeert ook ongeveer € 235.000 in de wetenschappelijke opvolging van de leesprojecten. Wetenschappers volgen de 22 projecten ‘Lezen op School’ van nabij, om na te gaan welke aanpak het beste werkt. Ze zullen de conclusies uit de proefprojecten combineren met inzichten uit de internationale literatuur, om een inspiratiegids te destilleren die in heel Vlaanderen gebruikt kan worden. “We gaan op zoek naar de beste praktijken, die de meeste vooruitgang realiseren bij de leerlingen”, zegt Weyts. “Die inzichten delen we dan met alle scholen”.
“Een goede beheersing van de Nederlandse taal is de basis van alles”, besluit Weyts. “Op goede leesvaardigheden kan je de rest van je leven bouwen. Met de taalstimulerende projecten van ‘Lezen op School’ geven we extra kansen aan kinderen en jongeren in heel Vlaanderen”.