Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Begroting en Financiën, Vlaamse Rand, Onroerend Erfgoed en Dierenwelzijn
Kruimelpad
Studenten en scholieren werken als buddy’s leerachterstand weg
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert in een buddy-project om leerachterstand weg te werken bij scholieren. Concreet kunnen studenten uit het 2de of 3de jaar van de lerarenopleidingen er tijdens hun stage voor kiezen om als ‘buddy’ een klein groepje scholieren te begeleiden op school. Zo kunnen scholieren die het moeilijk hebben om zelfstandig te werken toch bijgespijkerd worden. “We halen alles uit de kast om de leerachterstand van de lockdown weer weg te werken”, zegt Weyts.
De opschorting van de lessen vorig schooljaar heeft een grote impact gehad op veel leerlingen. Er zijn grote inspanningen gedaan om alle leerlingen zo goed mogelijk te bereiken met het afstandsonderwijs, maar toch hebben heel wat leerlingen een leerachterstand opgelopen. De Vlaamse Regering zet alles op alles om te voorkomen dat een aanzienlijke groep leerlingen hierdoor schoolse vertraging oploopt. Zo werden er tijdens de zomervakantie al 170 zomerscholen georganiseerd voor samen ongeveer 10.000 leerlingen. Er zijn ook extra middelen vrijgemaakt voor Bijscholen in de herfst en in de winter.
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts en de vzw Schoolmakers lanceren nu een buddy-project om leerachterstand weg te werken bij scholieren. Studenten uit het 2de of 3de jaar van de lerarenopleiding kunne er tijdens hun stage voor kiezen om als ‘buddy’ een klein groepje scholieren te begeleiden op school. Zo kunnen scholieren die het moeilijk hebben om zelfstandig te werken veel beter op maat begeleid worden. Deze aanpak bestaat al in een paar hogescholen, maar zal nu Vlaanderenbreed uitgerold worden. Alle 25 lerarenopleidingen zullen betrokken worden. De vzw Schoolmakers krijgt middelen en enkele gedetacheerde leerkrachten om het hele project te coördineren.
“Er is nu leerachterstand bij sommige leerlingen, maar we hebben de ambitie om die achterstand om te buigen in een voorsprong. Met extra begeleiding, op maat van de leerlingen die dat het meeste nodig hebben”, zegt Weyts. “We kunnen hier de basis leggen voor een nieuwe werking, die ook in de volgende jaren blijft bestaan. Zo kan de coronacrisis nog positieve gevolgen hebben”.
“De lerarenopleidingen zijn duidelijk bereid om op korte termijn de handen in elkaar te slaan”, zegt Bert Smits van vzw Schoolmakers. “We gaan met hen rond de tafel zitten en zullen hen ondersteunen bij de uitrol van zoveel mogelijk buddywerkingen.
Het buddy-project is een win-win-win-operatie. De scholieren krijgen meer individuele begeleiding. De scholen krijgen meer handen in de klas en dus meer ruimte voor differentiatie. De studenten uit de lerarenopleiding kunnen hun toekomstige vak leren met een kleinere groep scholieren, zodat de ‘praktijkschok’ minder groot is.