Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Begroting en Financiën, Vlaamse Rand, Onroerend Erfgoed en Dierenwelzijn
Kruimelpad
Scholen voelen zich meester over het afstandsonderwijs
De Vlaamse scholen geven massaal gehoor aan de oproep om na de Paasvakantie nieuwe leerstof aan te bieden via afstandsonderwijs. Veruit de meeste leerlingen worden bereikt en er worden grote inspanningen gedaan om ook kansarme en anderstalige leerlingen te betrekken. Dat blijkt uit de resultaten van een belronde van de Onderwijsinspectie bij 222 secundaire scholen en 490 basisscholen, die Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts heeft toegelicht in de Commissie Onderwijs. “Ik ben fier op wat de meeste scholen laten zien in de eerste dagen na de Paasvakantie”, zegt Weyts. “In hele moeilijke omstandigheden zetten zij straffe resultaten neer. Leerkrachten, leerlingen en ouders zijn keihard aan het werk om er samen voor te zorgen dat dit geen verloren leerweken zijn”.
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts heeft alle geplande doorlichtingen geannuleerd en de Onderwijsinspectie gevraagd om ondersteuning te bieden aan scholen. Tussen 21 en 30 april contacteert de inspectie telefonisch de directeurs van álle onderwijsinstellingen in Vlaanderen (inclusief deeltijds secundair onderwijs, volwassenenonderwijs, deeltijds kunstonderwijs, …). Het zijn afstemmingsgesprekken van gemiddeld 48 minuten (met uitschieters tot 80 minuten) waarin de inspectie nagaat hoe het met het schoolteam gaat en hoe het afstandsonderwijs verloopt. Er werden reeds 222 secundaire scholen en 490 basisscholen bevraagd.
De schoolteams voelen zich meester over de situatie. In het middelbaar onderwijs heeft 99% van de directeurs het gevoel de situatie voldoende tot goed onder controle te hebben, in het basisonderwijs is dat 95% van alle directeurs. 60% van de basisscholen en 79% van de secundaire scholen rapporteert een schoolteam dat nog steeds 100% beschikbaar is
De eerste dagen van het afstandsonderwijs met nieuwe leerstof verlopen goed, zeggen de scholen. Maar liefst 94% van de basisscholen en 95% van de secundaire scholen voorziet vandaag een aanbod voor álle leerlingen. De meeste basisscholen hebben in de eerste dagen na de Paasvakantie ingezet op Nederlands (71% van de scholen), Wiskunde (70%) en Frans (57%). De secundaire scholen geven vooral nieuwe leerstof voor Talen (29%), Wiskunde (28%) en Wetenschappen (27%). De Vlaamse scholen maken massaal gebruik van filmpjes die door leerkrachten zelf gemaakt zijn voor hun leerlingen, zowel in het basisonderwijs (87%) als in het secundair onderwijs (94%). Er wordt ook gewerkt met online lessen, opdrachten en zelfstudie.
De meeste leerlingen worden bereikt: 90% van de basisscholen én van de secundaire scholen geeft aan dat tussen de 80% en de 100% van alle leerlingen bereikt wordt. In 7% van de basisscholen en 10% van de secundaire scholen schommelt het aantal bereikte leerlingen tussen de 50% en de 79%. De groep leerlingen die (nog) niet bereikt wordt, bestaat hoofdzakelijk uit leerlingen uit kansarme gezinnen en leerlingen met een andere thuistaal. 85% van de secundaire scholen en 89% van de basisscholen geeft aan goed zicht te hebben op leerlingen in kansarme, onveilige of leerbedreigende situaties. De scholen ondersteunen de leerlingen via telefonisch contact, via oefeningen die door een leerkracht bij de leerling thuis geleverd wordt, via samenwerking met het CLB of andere ondersteunende netwerken of door leerlingen zelf te voorzien van een computer.
De richtlijnen die de Vlaamse Overheid heeft opgesteld in samenspraak met het onderwijsveld vormen voor veel scholen een houvast. 85% van de basisscholen en 90% van de secundaire scholen noemt de richtlijnen ‘redelijk’ tot zelfs ‘sterk ondersteunend. Scholen hebben vooral nog vragen over het einde van het schooljaar (kunnen getuigschriften afgeleverd worden op een later tijdstip, hoe zal de klassenraad kunnen beslissen, wat met mogelijke juridische betwistingen, …)