Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Begroting en Financiën, Vlaamse Rand, Onroerend Erfgoed en Dierenwelzijn
Kruimelpad
Gezocht: praktijkervaring uit de leraarskamer
De slechte PISA-resultaten én de vele alarmkreten vanop het werkveld hebben Vlaanderen wakker geschud. Iedereen beseft dat er iets moet gebeuren. Het Vlaams Regeerakkoord en de Beleidsnota Onderwijs van minister Weyts bevatten reeds belangrijke plannen: focus op Nederlands vanaf de kleuterklas, aangescherpte eindtermen met sterke aandacht voor talen en wiskunde en Vlaanderen-brede proeven die de leerwinst meten. Daarbovenop richt minister Weyts een Werkgroep Beter Onderwijs op die het beleid kan voeden met extra insteken, die breed gedragen zijn door de leerkrachten zelf.
De Werkgroep staat onder leiding van iemand die met twee benen in het werkveld staat: Philip Brinckman is directeur van het Sint-Jozefcollege in Turnhout, maar geeft ook nog altijd les en is medebezieler van een vierdewereldwerking die o.a. aan huiswerkbegeleiding doet voor kansarme jongeren. De Werkgroep bestaat verder uit 12 mensen: 6 onderwijsexperts en 6 leerkrachten die voor een klas staan, die weten wat er nodig is, wat er werkt en niet werkt. Op die manier wil minister Weyts het eigenaarschap teruggeven aan leerkrachten:
De expertise van het terrein benutten, want leerkrachten weten enorm veel
Garanderen dat er niets wordt beslist dat op het terrein niet haalbaar is
Vermijden dat er (nog maar eens) boven de hoofden van leerkrachten beslist wordt
Elke leerkracht met minstens tien jaar ervaring kan zich opgeven voor de Werkgroep Beter Onderwijs via: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/praktijkervaring-gezocht
Daarnaast komt er ook nog een brede bevraging via Klasse, waar alle leerkrachten hun suggesties zullen kunnen doen. Het is tijd om te luisteren naar hen.
Leerkrachten weten wat werkt. Ervaringen uit de leraarskamer en klaspraktijk zijn essentieel.