Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Begroting en Financiën, Vlaamse Rand, Onroerend Erfgoed en Dierenwelzijn
Kruimelpad
Eerste proefproject Duaal Lesgeven start volgend schooljaar
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts lanceert samen met Vlaams minister van Werk Hilde Crevits ‘duaal lesgeven’. Dat is een gloednieuw concept waarbij ervaringsdeskundigen die aan de slag zijn in een bedrijf deeltijds ook voor een klas staan. Zo ontstaat er veel meer interactie tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. “We willen volgend schooljaar al van start gaan met het eerste proefproject”, zegt Weyts.
Heel wat Vlaamse middelbare scholen hebben grote moeite om vakleerkrachten te vinden, zeker voor technische en wetenschappelijke vakken zoals wiskunde of chemie. Net die vakken zijn ontzettend belangrijk voor de opleiding van talent voor bijvoorbeeld de chemie- en farmasector. In die sectoren neemt het aantal jobs al vijf jaar op rij toe en door de aangekondigde investeringen van het voorbije jaar komen er opnieuw bijna duizend nieuwe jobs bij.
Duaal lesgeven
Duaal lesgeven is een gloednieuw concept dat deel kan zijn van de oplossing. De bedoeling is dat medewerkers van bedrijven de kans krijgen om ook deeltijds les te geven. Zo ontstaat een win-win-win-situatie voor scholen, leerlingen en bedrijven: meer beschikbare vakleerkrachten, meer praktijkgerichte lessen en meer interactie tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
De voordelen? Scholen kunnen een beroep doen op gemotiveerde vakleerkrachten die ze momenteel niet of moeilijk vinden. Leerlingen krijgen les van vakmensen met ervaring die de theoretische formules uit de handboeken kunnen illustreren met praktische toepassingen in processen en producten. Bedrijven kunnen de wisselwerking met het onderwijs versterken, meer talent aanboren en hun medewerkers de kans bieden om hun loopbaan te verrijken.
Proefproject vanaf volgend schooljaar
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts en Vlaams minister van Werk Hilde Crevits willen nu snel schakelen. “We willen volgend schooljaar al van start gaan met een proefproject duaal lesgeven”, zegt Weyts. “Mogelijke drempels op juridisch, financieel en pedagogisch vlak worden onderzocht en weggewerkt”.
Een sterk bondgenootschap tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid is vandaag meer dan ooit noodzakelijk voor meer excellentie op de schoolbanken én op de werkvloer. Duaal lesgeven biedt daar een perfect antwoord op.
“Heel wat scholen zijn vragende partij”, zegt Weyts. “Ze zien in duaal lesgeven een mooie manier om hun onderwijs naar een nog hoger niveau te tillen. We zijn in Vlaanderen al gestart met duaal leren, waarbij leerlingen hun opleiding deels in de klas en deels op de werkvloer volgen. Nu willen we een volgende stap zetten: mensen uit de praktijk ook voor de klas zetten. Zo kunnen we de talenten van de Vlaamse leerlingen echt volop ontwikkelen”.