Goedkopere taxi

De exploitanten zullen zelf hun prijs kunnen bepalen. Bovendien krijgen ze meer bewegingsvrijheid, die momenteel is beperkt tot het grondgebied van de gemeente waar de taxi een vergunning heeft. Dat betekent in de praktijk dat een taxi die een klant van Antwerpen naar Gent brengt niet zomaar passagiers kan oppikken in Gent of op de terugweg naar Antwerpen. Zo moet je als klant ook opdraaien voor de lege terugrit van je taxi. Met de nieuwe regels wordt het aantal lege terugritten beperkt, waardoor de taxi goedkoper wordt voor klant én exploitant.

Meer taxi’s

Voorts komt er ruimte voor meer taxi’s. De quota die het aantal taxi’s beperken tot één per duizend inwoners, verdwijnen. Nieuwe concepten zoals Uber krijgen eveneens speelruimte door de fors ingeperkte vergunningsvoorwaarden. Een van die voorwaarden is wel dat de taxichauffeur Nederlands moet kunnen spreken.

Win-win

“Het nieuwe taxidecreet is een win-win. De sector kan rekenen op eenvoudigere, uniforme regels, een lagere drempel om in de taximarkt te stappen en een vergroting van zijn marktaandeel. De klant kan rekenen op meer taxi’s en lagere prijzen”, besluit Ben Weyts.