De schande van de 400
Bij zijn aantreden in 2014 zag minister Weyts zich nog geconfronteerd met ‘de schande van de 400’ verkeersdoden in één jaar tijd. Ben Weyts reageerde onmiddellijk met een omvattend Vlaams Verkeersveiligheidsplan, waarbij hij de onpopulaire maatregelen niet schuwde. Denk maar aan de 70 kilometer per uur op gewestwegen, de hervormde rijopleiding en de trajectcontroles. De resultaten volgden evenwel onmiddellijk, met het laagterecord van 2017 als voorlopig hoogtepunt.
200 in 2020
Het laagterecord betekent niet dat minister Weyts nu op zijn lauweren gaat rusten. Integendeel. “De doelstelling van maximaal 200 dodelijke slachtoffers tegen 2020 komt in zicht”, legt hij vastberaden uit. Om die ambitieuze doelstelling waar te maken wil hij doorgaan op de doorgeslagen weg: meer controles, extra camera’s, de verdere hervorming van de rijopleiding en forse investeringen in de Vlaamse wegen.