Steeds meer bedrijven ontdekken dat de Vlaamse waterwegen een betrouwbaar alternatief vormen voor de file. Dat is belangrijk voor vlotter verkeer in Vlaanderen, want een enkel binnenschip van 1.200 ton haalt meteen 50 vrachtwagens van de wegen. De stijging is het grootst op de as Antwerpen-Brussel-Charleroi. Op het Albertkanaal, de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen, groeide het aantal vervoerde goederen tot 39,46 miljoen ton. Ook het containervervoer noteerde een historisch topcijfer. Het aantal verscheepte containers steeg met 11,5 procent. Die stijging manifesteert zich op alle belangrijke vaarassen.
Vlaamse mobiliteitsstrategie werpt vruchten af
“Dit is een belangrijk lichtpunt in de hele mobiliteitsdiscussie”, zegt minister Weyts. “We zetten dan ook enorm in op de binnenvaart. Vlaanderen telt meer dan 1.000 kilometer bevaarbare waterweg. Tachtig procent van al onze bedrijven ligt op minder dan tien kilometer van zo’n waterweg. Daarom voeren we al een paar jaar campagne om meer ondernemers naar het water te lokken. Deze recordcijfers tonen aan dat onze strategie vruchten afwerpt.”
De komende jaren wordt het waterwegennetwerk trouwens nog verder uitgebouwd. Dat zou moeten leiden tot meer recordcijfers. Tegen 2030 moet het aandeel van de binnenvaart in het totale goederentransport opgeschroefd worden van 15 procent naar 20 procent.