Een ongeval met een vrachtwagen heeft een veel grotere impact dan een ongeval met een personenwagen. Daarom geeft minister van Mobiliteit Weyts een stevige financiële stimulans voor onder meer extra dodehoekdetectoren, camera’s voor achterwaarts rijden, systemen die gsm-gebruik in rijdende vrachtwagens blokkeren en remsystemen.
Verhoogde ecologiesteun
De Vlaamse vrachtwagens moeten ook groener worden. Milieuvriendelijke CNG-, LNG- en hybride vrachtwagenmodellen kunnen daarom voortaan rekenen op verhoogde ecologiesteun. “We gaan de steun voor die types verhogen tot het maximum dat Europa toelaat”, stelt minister van Economie Muyters. “Voor een grote onderneming kan dat gaan tot 45 procent, voor een kmo zelfs tot 55 procent.”
Bedrijven kunnen voor beide maatregelen terecht bij het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen. De Vlaamse Regering voorziet voor de premies elk jaar 36,4 miljoen euro. Per bedrijf wordt wel een plafond opgelegd van 100.000 euro gedurende een periode van drie jaar.