“Het probleem is dat dit netwerk maar zo goed is als de database die erachter steekt”, merkt Parys op. Vandaag wordt die database beheerd door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit, die de nodige gegevens helaas niet bepaald vlot uitwisselt met Vlaanderen. “Weer een prachtig voorbeeld van de vermeende efficiëntie van de zesde staatshervorming”, besluit Parys.
Verouderde informatie
Concreet is het de federale Directie Inschrijvingen Voertuigen (DIV) die de uiterste geldigheidsdatum bijhoudt van de autokeuringsbewijzen. Die data in de DIV-databank blijken echter vaak verouderd. Dat maakt dat er veel vals positieve en vals negatieve hits opduiken in het ANPR-netwerk, met veel extra werk voor de politie tot gevolg. GOCA, de koepel van autokeuringscentra, en de FOD Mobiliteit zouden nu in gesprek zijn om die uitwisseling beter te doen verlopen, vernam Lorin Parys van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Dat zou kunnen leiden tot een daling van het aantal ongekeurde auto’s op de weg, wat beter is voor de verkeersveiligheid. Maar voorlopig is er nog geen witte rook te zien”, betreurt Parys.