Met 400 verkeersdoden zit Vlaanderen ver van de doelstelling om in 2030 nog maar 133 en in 2050 geen enkele verkeersdode meer te tellen. Het aantal letselongevallen moet in 2030 halveren ten opzichte van 2010. Als we die doelstellingen willen halen, is een kordaat beleid nodig. Minister Weyts verzamelde daarom alle bondgenoten voor een veiliger verkeer in het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. Binnen die instelling is hard gewerkt aan een Verkeersveiligheidsplan boordevol concrete maatregelen, dat bovendien inzet op alle mogelijke fronten. Een kort overzicht:
Educatie: de lat gaat hoger
De hervormde rijopleiding zal van beginnende autobestuurders meer kennis en meer kunde vragen. Zo worden ook risicoperceptie en veilig rijden met een gps geïntroduceerd in het examen. Voor het behalen van het rijbewijs zal je ook meer rijervaring moeten opdoen. Volg je rijlessen via de rijschool, dan mag je vandaag al na drie maanden praktijkexamen afleggen. Die termijn wordt nu verlengd tot negen maanden. “Het systeem van de vrije begeleiding is uniek in Europa”, weet Weyts. “Dat systeem wil ik behouden, maar met vrije begeleiders die zelf beter uitgerust zijn.” Nieuw is dan ook dat die begeleiders binnenkort een verplichte vorming moeten volgen. Eerder maakte minister Weyts ook al bekend dat er een extra terugkomdag komt voor leerling-chauffeurs.
Infrastructuur: veiliger wegen
Om de kans op ongevallen te verkleinen, wil Weyts ook de wegen zelf veiliger maken. Zo worden conflictvrije kruispunten de standaard op plaatsen waar dat kan. Op gewestwegen wordt 70 kilometer per uur de norm en 90 kilometer de uitzondering: een copernicaanse revolutie ten opzichte van de huidige situatie.
Handhaving: kordate aanpak
Doordat Vlaanderen afstapt van filmrolletjes in flitspalen en radicaal digitaal gaat, zullen meer flitspalen voortaan ook meer kunnen flitsen. Samen met het federale niveau maakt Vlaanderen bovendien werk van een gebiedsdekkend web van camera’s, die ook inzetbaar zijn voor trajectcontroles. Om nog meer snelheidscontroles mogelijk te maken, wordt het arsenaal van de politie verder uitgebreid met de zogenoemde ‘speedgun’. Voor recidiverende snelheidsduivels komen er elektrische snelheidssloten, die het overschrijden van de snelheidslimiet onmogelijk maken. “Wij Vlamingen hebben blijkbaar een harde hand nodig in het verkeer”, stelt Weyts vast. “Die moeten we dan maar krijgen ook.”
Engagement: echte veiligheidscultuur
De mentaliteit van de Vlamingen moet veranderen, want vandaag zijn we in het verkeer wel streng voor anderen, maar zeer weinig voor onszelf. Weyts wil dat de Vlaming vaak en op veel plaatsen, ook bijvoorbeeld op de werkplek, geconfronteerd wordt met de gevolgen van roekeloos gedrag, door hen bijvoorbeeld aan te spreken over verkeersboetes. Bedrijven kunnen ook zelf monitoren hoeveel ongevallen hun bedrijfswagens veroorzaken, wat de oorzaak daarvan was en hoe men dat kan voorkomen in de toekomst.
Evaluatie: kort op de bal spelen
Vlaanderen gaat ontluikende problemen rond verkeersveiligheid sneller oppikken en ontmijnen. Ook het Verkeersveiligheidsplan zelf wordt voortdurend opgevolgd. “Wat werkt, breiden we uit. Wat niet werkt, sturen we bij”, besluit Weyts.