In de eerste plaats gaat Weyts investeren in de Ring rond Antwerpen en de Ring rond Brussel. De helft van de file-uren situeren zich immers op die twee wegen. Deze twee dossiers hebben jarenlang stilgelegen en nu kan eindelijk de schop in de grond.
Maar meer nog dan in de weg, investeert Weyts in alternatieven: de fiets, de waterweg en het openbaar vervoer. Weyts: "Maar wat wil je doen? Wil je mensen uit hun auto ranselen? Ik niet. Ik wil niet vermanen, ik wil niet verplichten, ik wil verleiden. En dat doe je door de mensen te verleiden om de wagen te laten staan. Door hen te laten inzien dat in veel gevallen het gebruik van de fiets of het openbaar vervoer sneller en comfortabeler is dan de wagen." Weyts benadrukt dat we moeten focussen op een combinatie van vervoersmiddelen. Soms is de wagen nodig, maar vaak kan een deel van je traject afgelegd worden met de fiets of het openbaar vervoer.
Bekijk het volledige gesprek met Ben Weyts hier (13:26).